رهایی از شرک با شهادت رب از منظر انعام
نویسندگان:"فاطمه سادات موسی کاظمی ، راضیه پاکدامن نایینی”
با توجه به ارزش توحید در متون دینی و اینکه هدف از ارسال رسل و انزال کتب پرهیز از توهم شرک و رهایی از مضرات عظیم آن میباشد که دامنگیر روح و جسم و زندگی دنیا و آخرت انسان میگردد .این ضرورت انسان را بر آن میدارد تا بتواند با چنگ زدن به ریسمان کتاب هدایت، قرآن کریم، خود و دیگران را از شرک نجات دهد.مخصوصاًاز سوره توحیدی انعام که مضمون اصلی آن توحید و مبارزه با شرک میباشد؛ میتوان اسلوب آموزش توحید و رهایی از شرک را فرا گرفت و به کار بست .آنچه از تفاسیر برمیآید این است که قرآن در آیه ۱۸ انعام شهادت خداوند را بر توحید و نفی شرک بزرگترین شهادت یعنی بهترین دلیل بر جدایی حق از باطل قرار داده و میتواند حکم فیصله دهنده در تمام ادوار باشد این شهادت مانند شهادت نوع بشرنیست که در معرض خطر عدم علم، نسیان و یا خیانت به دلیل نقص باشد همچنین به مانند شهادت بشر به معنای قسم یاد کردن یا واگذاری طرف باطل به قیامت نمیباشد بلکه به معنای روش اثبات توحید در عقل وخرد و جان و فطرت انسان توسط خالق او است که با استدلال به خالقیت و صفات لازمه آن یعنی قدرت مطلق و علم نامحدود به اثبات در عقل و خرد آدمی و با نهادینه کردن آن در فطرت انسان به اثبات در جان و خرد و با قرار دادن نشانههای آن در جهان خارج به هر دو نوع اثبات کمک کرده است و در نهایت پس از اثبات صدق کلام وحی با بیان حکم توحید و نفی شرک بر حکم عقل و جان مهر تایید زده بر آن تاکید محکم میکند که به نوع اول شهادت ذاتی یعنی شهادت صفات ذاتی خداوند بر توحید و نوع دوم شهادت عملی یعنی: توحید در خلقت فطرت انسان و خلقت جهان نمایان است و به نوع آخر شهادت قولی (شهادت کلام صادق وحی )می پردازد که این سه نوع شهادت درکنار هم میتواند سست کننده پایههای شرک و از بین برنده آن بوده انسان را به وادی امن و سلامت توحید وارد کند