زیان افراط وتفریط وطرز اجرا کردن آن در مورد حجاب
زیان افراط و تفریط و طرز اجرا کردن آن
در اثر افراط مسلمانان در امر حجاب و محصور کردن زنان در خانه ، قرن ها زن از تعلیم و تربیت کامل و آشنایی یافتن به وظایف ضروری خویش بی بهره مانده ، عمری را با غفت و بی خبری می گذرانید و اینک در اثر تفریط در رعایت آن بسیاری از زنان مسلمان به پیروی از هوا و هوس و تقلید کروکورانه از روش لباس پوشیدن زنان فرنگستان از مرحله عفاف و تقوا که بزرگترین زینت زن است دور افتاده در نتیجه با حرص و ولع وصف نشدنی از انجام وظایف خود سرباز می زنند . باید حقاً اعتراف کرد که اگر زنان مسلمان ، مفاد حکم اسلام را درباره حجاب به کار ببندند و به استثنای صورت و دو کف دست ، باقی بدن خود را پوشیده دارند از طرفی خواهند توانست هر گونه وظایف خود را در بیرون خانه بدون مزاحمتی انجام دهند و از طرف دیگر به هیچ وجه در معرض فساد و اخلاق پیروی از هوس رانی و هوا پرستی واقع نگردند . کیست که به حکم تجربه در نیفته باشد که مسامحه زنان در اجرای این وظیفه و اقدام به پوشیدن لباس های دکلته و بی آستین و برهنه گذاشتن سینه و ساق پای خود کمکی بزرگ به هتک ناموس و شیوع اعمال منافی عفت میان جامعه نموده و مردان را به شهوت پرستی تشویق می نماید . اینجاست که ما معتقدیم بانوان عفیف و پاکدامن ابرانی که پی به ارزش و اهمیت مقام اجتماعی خویش برده و تأثیری را که در کمک به ترقی و کمال ملت خود دارند تشخیص داده اند ، باید در حفظ عفاف و تقوای اخلاقی خویش کوشیده و در لباس پوشیدن ، حد اعتدال را از دست ندهند و به این وسیله هم خود ا از هر گونه شائبه و سوء نیتی برکنار دارند و هم جوانان را به هواپرستی و شهوت رانی تشویق ننمایند واضح است وقتی وجود زن زیور علم و دانش و اخلاق و فضایل آراسته باشد . هیچ گونه نیازی را به زیور و زینت های ظاهری و آرایش صوری برای خود احساس نمی نماید . به جای افراط و تفریط و مبالغه در آراستن ظاهری ، به تقویت محسنات اخلاقی خویش می پردازند .(1)
این افراط و تفریط ها برخاسته از جهل به حکم و جهل به روش طرح حکم ( با توجه به زمینه های معرفتی و احساسی ) از یک سو ، و جهل به سیاست گذاری در سطح کلان و روش اجرا به ویژه در برخورد با افراد در سطح جامعه از سوی دیگرست که حضرت علی (ع) می فرمود ( لا یری الجاهل اما مفروطاً او مفروطا ) جاهل دیده نمی وشد مگر با افراط کاری یا تفریط کاری و لذا در سطح سیاست گذاری و اجرایی کردن و در سطح برخورد با افراد علاوه بر علم و آگاهی باید از حلم و بردباری هم برخوردار بود با جهل به حکم است که بی دلیل بر رنگ یا نوع خاصی از لباس سخت می گیریم و سلیقه ای عمل می کنیم و با جهل به روش است که فکر می کنیم دیگر در جمهوری اسلامی کسی نیست که نداند حکم حجاب واجب خداست ، بنابراین حجت بر همه تمام است و فقط باید نهی از منکر کرد در حالی که ، بیش از امر به معروف و نهی از منکر ؛ تببین و ارشاد مطرح است .(2)
1- رسائل الحجابیه دفتر 1ص675
2- حجاب در فرهنگ اسلامی میر خندان ص152